Wednesday, 16 October 2013

Sekilas Bicara Tentang Animasi

Animasi boleh dikatakan hampir sinonim dengan zaman kanak-kanak dan remaja. Pada awalnya, animasi dihasilkan sebagai satu hiburan bagi kanak-kanak dan remaja. Dewasa kini, terdapat juga bahan animasi dewasa yang disasarkan bagi golongan dewasa. Sebagai contohnya, animasi Crayon Shin-Chan yang diterjemahkan kepada lebih daripada 20 bahasa di seluruh dunia sebenarnya merupakan animasi bagi golongan dewasa. Kartunisnya, Yoshito Usui pada asalnya melukis komik Krayon Shin-Chan khusus bagi golongan suami di Jepun untuk memahami betapa sukarnya para isteri mereka yang terdiri daripada surirumah dalam menguruskan keluarga dan anak-anak mereka. Komik tersebut kemudiannya diadaptasi menjadi animasi.



Jika dunia perfileman ini berasal daripada fotografi, maka dunia animasi sebenar-benarnya berasal daripada ilustrasi grafik. Daripada sekadar visual (fotograi dan ilustrasi grafik) semata-mata, filem dan animasi menggabungkan visual dan juga audio dalam satu konteks yang sama. Animasi berasal daripada babak-babak ilustrasi grafik yang berubah sedikit demi sedikit dan seterusnya dihidupkan menerusi pergerakan. Contoh yang paling mudah, anda boleh saksikan ‘flipbook animation’ bagi idea kasar animasi ilustrasi tradisional.

                                                                      


Kemudiannya, seiring dengan perkembangan teknologi yang semakin canggih, pelbagai teknologi moden telah digunakan bagi menghasilkan animasi dengan memanipulasi objek nyata yang difotografikan bagi mewujudkan ilusi pergerakan animasi. Teknik ini juga digelar sebagai  ‘stop-motion animation’. Antara cabang-cabang bagi animasi jenis ‘stop-motion’ ini adalah animasi pepatung (puppet animation), animasi tanah liat (clay animation), animasi ‘cut-out’ , animasi silhouette, animasi model, animasi ‘go-motion’, animasi objek dan macam-macam lagi. Teknologi computer kemudiannya telah membawa industri animasi ke satu lagi tahap di mana rekaan animasi boleh dihasilkan dengan menggunakan teknik 2D, 3D dan sebagainya.

Antara animasi yang terawal ditayangkan adalah Felix The Cat. Selain itu, animasi-animasi malar segar (ever-green) seperti Popeye The Sailorman, Little Lulu, Mickey Mouse juga masih lagi menggamit hati sesiapa yang pernah menontonnya. Selain daripada negara barat, negara Asia yang diwakili oleh Negara Jepun juga menghasilkan manga dan anime (animasi) yang tidak kurang hebatnya. Kebanyakan daripada animasi ini walaubagaimanapun diadaptasi daripada komik antaranya Doraemon, Dragon Ball, Slam Dunk, Sailormoon, Shibi Maruko Chan dan lain-lain lagi.

Jika dibincangkan tentang animasi tempatan pula, animasi kita juga tidak kurang hebatnya.  Sejarah animasi negara bermula daripada animasi pertama yang dihasilkan oleh Filem Negara Malaysia seawal tahun 1978 dengan karya yang cukup memahat di ingatan para penonton iaitu Hikayat Sang Kancil. Jika animasi luar negara lebih berunsurkan hiburan (barat) dan  (Jepun), animasi ini lebih memberi pengajaran dengan menyemarakan lagi nilai kebudayaan Melayu. Cerita-cerita pengajaran dan dongeng Melayu ini kemudiannya dihasilkan lagi dengan beberapa lagi sambungan Hikayat Sang Kancil seperti Sang Kancil dengan Buaya, Sang Kancil dengan Monyet, Sang Kancil, Buaya dan kerbau dan macam-macam lagi.


Titik permulaan oleh Bapa Animasi Negara, Hasan Muthalib ini kemudiannya disambung dengan kemunculan karya-karya yang tak kurang hebatnya seperti Usop Sontorian (1995), Keluang Man  p(1997),  Silat Lagenda (1998), Cheritera (2001), Putih (2001), Ranggi (2006), Bola Kampung (2007) Upin dan Ipin (2007), Geng: Penggambaran Bermula (2009), BoBoiBoy (2011), War of the Worlds: Goliath (2012) dan Bola Kampung : The Movie (2013).


Martabat animasi negara perlulah diangkat setara dengan animasi-animasi antarabangsa yang lain demi kepentingan negara sekaligus menyokong Dasar Industri Kreatif Negara. Selain pilihan kerjaya populistik pilihan ramai seperti doktor, peguam, akauntan dan guru yang dikatakan lebih cerah masa depannya, kerjaya dalam bidang kreatif seperti animasi, filem, fesyen dan rekaan, seni visual dan persembahan seni juga tidak boleh dianaktirikan kerana diversiti dan kepelbagaian kunci utama kejayaan negara.





No comments:

Post a Comment